محصول (product)

مخلوط محصول

ترکیب محصولات

استراتژی ترکیب محصولات چیست؟

استراتژی ترکیبی محصول موفق ، یک شرکت را قادر می سازد تا تلاش ها و منابع خود را بر روی محصولات و خطوط تولیدی که بیشترین پتانسیل رشد ، سهم بازار و درآمد را دارند ، متمرکز کند.

خط تولید در مقابل مخلوط محصول؟

اول ، مهم است که توجه داشته باشید که خط تولید و ترکیب محصول چه تفاوتی دارند.

خط تولید به یک دسته محصول یا برند بازاریابی شده توسط یک شرکت اشاره دارد. محصولات درون یک خط تولید همه عملکرد مشابهی را انجام می دهند ، مزایای مشابهی را ارائه می دهند ، مشتریان مشابه را هدف قرار می دهند ، قیمت آنها به طور مشابه است و کانال های توزیع مشابه را دنبال می کنند. ویژگی های مهم خط تولید شامل کشش خط ، پر کردن خط ، نوسازی خط و ویژگی های خط است.

آمیزه محصول مجموع خطوط تولید و محصولات منفرد یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت است. علاوه بر این به عنوان مجموعه محصولات یا سبد محصولات یا پرتفوی محصولات نامیده می شود. مخلوط محصولات از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است. برخی از آنها دارای چندین خط تولید با تعداد زیادی محصول در هر خط هستند. اما دیگران بسیار محدودتر هستند.

استراتژی آمیخته محصول چهار بعد دارد:

عرض: تعداد کل خطوط تولیدی که یک شرکت ارائه می دهد.

طول: تعداد کل محصولات در ترکیب محصولات یک شرکت.

عمق: تعداد کل تغییرات محصول در یک خط محصول.

ثبات یا Consistency: نحوه ارتباط خطوط تولید با یکدیگر را نشان می دهد.

ابعاد محصول

ابعاد مخلوط محصول | برنامه محصول

یک شرکت می تواند چندین خط تولید با تعداد زیادی محصول در هر خط داشته باشد ، اما فقط یک ترکیب محصول دارد.

استراتژی های اصلی ترکیب محصولات

چهار استراتژی اصلی برای ترکیب محصولات وجود دارد:

گسترش: یک شرکت تعداد خطوط تولید را افزایش میدهد یا عمق (به عنوان مثال ، تغییرات محصول) را در داخل خطوط افزایش می دهد.

انقباض: یک شرکت برای حذف محصولات یا خطوط با عملکرد پایین تر یا ساده کردن محصولات یا خطوط باقیمانده ، ترکیب محصولات خود را محدود می کند.

تغییر یک محصول موجود: یک شرکت به جای ایجاد یک محصول کاملاً جدید ، کالای فعلی را بهبود می بخشد.

تمایز محصول: بدون تغییر محصول، یک شرکت آن را به عنوان یک گزینه برتر نسبت به یک محصول رقابتی قرار می دهد.

استراتژی های اضافی ترکیب محصولات عبارتند از:

عمیق تر شدن: یک شرکت خطوط موجود را حفظ می کند اما آنها را گسترش می دهد.

توسعه کاربردهای جدید برای محصولات موجود: یک شرکت کاربردهای جدید محصولات فعلی را بدون ایجاد مزاحمت برای خطوط یا محصولات پیدا کرده و بر آنها پیاده سازی می کند.

تجارت بالا دست: یک شرکت برای بهبود تصویر نام تجاری و افزایش تقاضا برای محصولات کم هزینه خود ، یک محصول با هزینه بالاتر را به خط موجود اضافه می کند.

تجارت پایین دست: یک شرکت کالای کم هزینه ای را به مجموعه محصولات موجود با هزینه بالاتر اضافه می کند.

استفاده از نقشه راه

نقشه راه یک برنامه استراتژیک سطح بالا است که هدف یا نتیجه مطلوب را مشخص می کند. شامل مهمترین مراحل یا مراحل مهم لازم برای دستیابی به هدف است. همچنین ، یک نقشه راه به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط است که ذینفعان را از همه جنبه های توسعه محصول در یک صفحه آگاه می سازد.

یک نقشه راه چشم انداز و استراتژی محصول را ترسیم می کند (به عنوان مثال ، دلیل آن) بنابراین نقشه راه نقشی اساسی در موفقیت محصول دارد و باید بخشی از هر استراتژی آمیخته محصول باشد.

عناصر محصول عبارتند از:

  1. تنوع محصولات 
  2. کیفیت محصول
  3. طراحی محصول
  4. Feature‌ها و قابلیت‌ها
  5. برند و نام تجاری
  6. بسته‌بندی و ابعاد
  7. گارانتی و خدمات
  8. سیاست‌های مرجوعی

سعید فرزامی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.