طراحی محصول

طراحی محصول

فرآیند طراحی محصول

تا به حال فکر کرده اید که مردم هنگام انتخاب یک محصول از کدام اصول پیروی می کنند؟

از هر ده خریدار هفت نفر اتفاق نظر دارند که اغلب ظاهر یک محصول در انتخاب آنها تأثیر می گذارد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که مولفه بصری یکی از پارامترهای تعیین کننده رقابت در محصولات است. طراحی جذاب و متفکرانه به ویژه در فضای رقابتی بازار نرم افزار بسیار ضروری است. پس مهم است که بدانیم، طراحی محصول چیست و چه فرضیه ای دارد؟

طراحی محصول چیست؟

امروزه یافتن جایگاه کسب و کار غیر کپی تقریباً غیرممکن است. به همین دلیل، حتی کالاهای نسبتاً ساده نیز توسط تیم های متخصص با تخصصهای مختلف ایجاد می شوند. در مورد یک محصول پیچیده ای مانند یک اپلیکیشن، فرآیند طراحی محصول ممکن است شامل ده ها متخصص – طراحان گرافیک ، طراحان UX ، انیماتورها ، متخصصان بازاریابی ، تحلیل گران تجارت ، محققان رفتار کاربر و غیره باشد. این کار یک فرآیند پیچیده چند مرحله ای است محل اتصال مهندس ، مدیریت و گرافیک. طراحی محصول نیاز به درک جامعی از اینکه محصول نهایی چگونه به نظر می رسد، چه احساسی دارد، برای چه مسئله ای راه حل ارائه می کند  و با چه ابزاری آن را حل می کنند، دارد.

فرآیند طراحی محصول

عناصر طراحی محصول

به طور رسمی، طراحی محصول را می توان به سه جز اساسی تقسیم کرد:

ظاهر؛

عملکرد؛

کیفیت؛

مطمئناً ، برای ایجاد یک محصول موفق و رقابتی ، باید به دقت تمام این سه نکته را بررسی کنید: یک ظاهر جذاب و مدرن؛ یک قابلیت راحت که به کاربران امکان می دهد تا با نقاط درد خود کنار بیایند (یا به اهداف خاصی برسند). در دسترس بودن حداکثری امکانات ، عملکرد بالا و امنیت.

الزامات طراحی محصول

در مورد الزامات طراحی محصول، همه اینها به مخاطب هدف انتخاب شده بستگی دارد. دو گزینه وجود دارد: اولین گزینه زمانی است که محصول برای بیشترین مخاطب ممکن طراحی شده باشد و تعیین اینکه دقیقاً چه کسی از آن استفاده خواهد کرد تقریباً غیرممکن است. به همین دلیل ، الزامات “مبهم” هستند. به عنوان مثال، محصول باید با آخرین نسخه های سیستم عامل های محبوب سازگار باشد، جمع و جور باشد، به سرعت کار کند، نقاط درد کاربر را برطرف کند (یک نیاز آشکار) و غیره….

گزینه دوم به معنای وجود نیازهای مشخص مشتری برای طراحی محصول است (که به طور معمول، در قالب مشخصات مورد نیاز ارائه می شوند). معمولاً شرکت توسعه دهنده باید چندین Wireframe از طرح ممکن ارائه دهد که با تمام نیازهای مشتری مطابقت داشته باشد، تا مشتری بتواند گزینه ای را که بیشتر دوست دارد انتخاب کند.

Wireframes ماکت هایی با قابلیت اطمینان پایین است که به سرعت پیش نویس راه حل های آزمایش را تهیه می کند و به عنوان طرح اصلی برای طراحی های با کیفیت بالاتر استفاده می شود.

اهداف طراحی محصول

حال ، بیایید درباره اهدافی که (در تئوری) باید توسط تیم توسعه دهنده طراحی محصول دنبال شود، بحث کنیم.

بدون اغراق، می توان گفت که طراحی ارزش (در زمینه حل برخی مشکلات یا دستیابی به برخی اهداف)، عملکرد و سودمندی محصول را تعیین می کند. به نوبه خود، از دیدگاه سازنده، محصول باید در اسرع وقت، ارزان و دقیق تولید شود. همانطور که درمرحله عملیاتی کردن طرح مشاهده می شود، ایجاد سازش متعادل بین اهداف مصرف کنندگان و تولید کننده، به خصوص هنگامی که نوبت به یک استارت آپ می رسد، چندان آسان نیست.

روند طراحی محصول چیست؟

به طور کلی ، 5 مرحله اصلی طراحی محصول وجود دارد:

  1. بحث در مورد برنامه های راه اندازی یک محصول جدید در تیم، طوفان ذهنی؛
  2. تعریف نقاط درد (تمایلات) مصرف کننده و راه حل های حذف آنها (دستاورد).
  3. ایجاد نیازهای دقیق محصول (مستند سازی مشخصات فنی)؛
  4. تقسیم روند اجرای محصول به تکرار؛
  5. آزمایش و اصلاح راه حل ایجاد شده بر اساس استفاده واقعی و تجربه کاربر هدف.

انواع طراحی محصول

در مورد طراحی محصول 3 نوع اصلی طراحی وجود دارد:

طراحی سیستم

طراحی فرآیند

طراحی رابط

طراحی محصول

ده مرحله فرآیند طراحی محصول

به منظور پیاده سازی مداوم تمام پنج مرحله فوق ، ما لیستی جهانی از مراحل فرآیند طراحی محصول را تهیه کرده و در زیر شرح داده ایم. مراحل فرآیند طراحی محصول شامل موارد زیر است:

1. طوفان فکری

اولین قدم برای طراحی یک محصول طوفان فکری است که در سال 1953 در ایالات متحده ظاهر شد. به عنوان یک قاعده، برای اجرای طوفان فکری از دو گروه استفاده می شود. گروه اول شامل افرادی است که برای حل یک مشکل ایده تولید می کنند. گروه دوم متشکل از “کمیسیونی” است که با پردازش ایده های پیشنهادی سروکار دارد.

طوفان مغزی از سه مرحله تشکیل شده است:

  • تعریف مسئله. به شکل اخص، شما باید مشکل را اعلام کنید (در این مورد، نیاز به ایجاد  طرحی “واقعی” است)

و شرکت کنندگان را برای هر دو تیم انتخاب کنید.

  • ایده پردازی. این مرحله شامل خلاقانه ترین رویکرد است. شرکت کنندگان در این طوفان فکری هر ایده ای را که می توانند تصور کنند بیان می کنند، هرچند دیوانه وار به نظر برسد. در اینجا کمیت مهم است و نه کیفیت. بنابراین لازم است که این مرحله طبق قوانین زیر هدایت شود:
  • بدون محدودیت، و تا حد امکان ایده ایجاد کنید.
  • حتی پوچ ترین و غیر استاندارد ترین ایده ها نیز باید مورد توجه قرار گیرند.
  • ایده ها می توانند ترکیب شوند و بهبود یابند.
  • هیچ انتقادی مجاز نیست – در این مرحله، ایده ها به هیچ وجه نباید ارزیابی شوند.
  • انتخاب ایده آل ترین ایده ها در میان پیشنهادها. در این مرحله، از تقدیر و انتقاد استقبال می شود. این مرحله معمولاً توسط تیم دوم انجام می شود.

2. تعریف محصول

بعد از طوفان فکری، وقتی همه ایده های مناسب برای محصول آینده انتخاب می شوند، باید تعداد مشخصی از انتظارات (نیازها) عمومی را برای به اجرا در آوردن آن برجسته کنید. به عنوان یک قاعده، خروجی یک لیست کاملاً انتزاعی است که وظیفه آن تشکیل یک رهنمود دقیق در مورد توسعه نیست، بلکه تعیین جهت فعالیتهای بعدی تیم است.

3. انجام تحقیقات کاربر

تحقیقات حاوی جنبه های مختلفی است: تحقیقات بازار برای تعریف حضور رقبا، تعریف روندها، ارزیابی طول عمر احتمالی محصول و غیره صورت می گیرند. به عنوان یک قاعده، این وظیفه توسط بازاریابان و تحلیل گران تجارت انجام می شود. نتایج این تحقیقات زمینه های ساخت به اصطلاح پرسونا یا پورتره ی مشتری شما را مشخص می کند. به نوبه خود، این پرسوناها به تیم شما درک بهتری از محصول نهایی می دهند. پرسونایی که به درستی ساخته شده باشد شامل پارامترهایی مانند جنسیت، سن، وضعیت تأهل، سطح درآمد، محل زندگی (جغرافیا)، شغل، موقعیت شغلی، مشکلات معمول، نیازها، ترس ها، خواسته ها و غیره است.

به هیچ وجه نباید به امید ایجاد یک محصول جهانی “برای همه” از این مرحله غافل شوید. در این صورت به احتمال زیاد، شما کسی را راضی نخواهید کرد و کل بودجه خود را در فاضلاب تخلیه خواهید کرد.

4. ترسیم کردن

هر پروژه بزرگی با بودجه قابل توجه تنها با رسیدن به یک طرح خلق شده سودمند خواهد بود.پیش از صرف وقت برای یافتن راه حل ها، خط سیر جستجو باید با مشتری هم راستا شود. طرح ها می توانند در انتخاب مفهوم اصلی تا حدودی مسیر این کار را کاهش دهند و فقط در این صورت از ترکیب، طرح بندی، ویرایش، اصلاح مفهوم و غیره استفاده می شود.

5. نمونه سازی اولیه

اهمیت حیاتی ایجاد نمونه اولیه،  کمتر از اهمیت خود طراحی نیست. توجه داشته باشید که نتیجه به دست آمده یک ظاهر نهایی زیبا نخواهد شد، بلکه یک “اسکلت” از ظاهر محصول آینده است. با این وجود ، این اجازه را می دهد تا قابلیت ها، روش های تعامل کاربر با محصول و شکل ظاهری اولیه آن مشاهده شود. ایجاد نمونه اولیه اجازه می دهد تا از بسیاری از اشتباهات و اصلاحات در آینده جلوگیری شود. این کار به صرفه جویی در وقت، پول و اعصاب مشتری و شرکت کمک می کند.

6. تدوین مشخصات

در واقع ایجاد لیستی از مشخصات، طبق مراحل شرح مشخصات ذکر شده در بالا لازم است. این کار این امکان را به ما می دهد تا تمام نیازهای محصول نهایی و راه حل های ممکن را با حداکثر جزئیات بررسی کنیم. همچنین ، این مشخصات باید حاوی محدودیت نهایی مسئولیت ها، مهلت ها و هزینه ها باشد. این اسناد در مرحله تولید محصول ضروری خواهند بود.

7. تولید نمونه های کارخانه ای

ساخت نمونه های پیش تولید به شما کمک می کند درک کنید که آیا ایده اصلی محصول برای کاربران واقعی زنده و جذاب است؟ آیا ایده اصلی برای کاربران ارزش دارد؟ یا بهتر است بردار فعالیت به سایر نقاط مهم تغییر مکان دهد. در مورد یک محصول فیزیکی، این کار این امکان را برای شما فراهم می کند تا درک کنید که بخشهای مختلف تولیدتان یا پیمانکار ساختتان تا چه اندازه آماده تولید کالاهای پیشرفته با سرعت و کیفیت لازم هستند.

در مورد تولید نرم افزار، به چنین نمونه هایی MVP گفته می شود – نوعی برنامه Wireframe که دارای ضروری ترین قابلیت ها است.

8. تست نمونه

آزمایش نمونه ها به شما این امکان را می دهد تا به موقع معایب محصول یا مغایرت آن با الزامات مختلف را شناسایی کنید. و جذابیت این مرحله در این است که این کار پیش از این اتفاق میفتد که شما هزینه کرد سنگینی (به عنوان یک قاعده) را برای اجرای پروژه شروع کرده باشید. تولید و آزمایش نمونه ها را می توان به دفعات مورد نیاز تکرار کرد تا زمانی که با تمام الزامات مطابقت داشته باشد و به اندازه کافی بازخورد مثبت مشتریان را بدست آورد.

9. شروع تولید / توسعه

در زمان شروع ساخت یا تولید محصول، شما از قبل مجموعه کاملی از مشخصات فنی با شرایط، وظایف، مسئولیت ها، مهلت ها و بودجه کاملاً مشخص را در اختیار خواهید داشت. هدف شما این است که وظایف اصلی را به کارهای فرعی کوچکتر تقسیم کنید (بصورتی که مهلت اجرای آنها از چند هفته بیشتر نشود) ضمن اینکه اولویت ها را تعیین کنید. امروزه در صنعت نرم افزار، روش های Agile برای این مورد استفاده شده است ، مانند Scrum یا Kanban.

10. تأمین تضمین کیفیت

در واقع، فعالیت های تضمین کیفیت کلیه مراحل تولید محصول از پخش تا نگهداری را شامل می شود. با این وجود، مسئولیت اصلی آنها در اطمینان از کیفیت محصول نهایی است. در صورت توسعه برنامه، وظیفه آزمایش قبل از انتشار بر عهده  تیم QA است. که برای اطمینان از کیفیت راه حل ارائه شده، مطابقت آن با مشخصات الزامات و انتظارات مخاطبان هدف انجام می شود. (که در مرحله تشکیل پرتره مشتری تعیین می شود.)

مهمترین مرحله بعد از هر طراحی ای ارزیابی محصول طراحی شده است. اینجاست که این سوال پیش می آید که چگونه میتوان یک محصول طراحی شده را ارزیابی کرد؟

سعید فرزامی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی هستند.